woensdag 15 augustus 2012

Kan niet stoppen

Ik denk dat het zo'n twintig jaar geleden is dat ik voor het eerst een pronkrol zag.

Het was die van de oma van een vriendin.

Ik was er erg van onder de indruk.

Een poos terug kreeg ik een ontzettend mooi stoplapje te leen.

Gemaakt in 1901 hier ergens in de Achterhoek.
Nou was me al diverse keren gevraagd of ik niet eens een cursus kon geven waarin een pronkrol wordt gemaakt.

Dat wil ik wel maar het kwam er eigenlijk nooit van.
Vriendin gevraagd of ik de rol van oma nog eens mocht zien en ja, dat mocht.

Dat was natuurlijk hét moment om er ook werkelijk eens aan te beginnen.
Inmiddels heb ik wat lapjes geborduurd en zo kreeg dus ook eindelijk de cursus een beetje vorm.
Ben me nu dus suf aan het turen op het stoplapje want ja, dat moet er natuurlijk ook in!

Het is alleen al heerlijk om het af en toe op te pakken, uit te tellen en weer voorzichtig in de kast te leggen.

Uit tekenen, borduren en dan ook nog zorgen dat het in de rol past want die lapjes zijn allemaal 20 cm. breed.

Eerst stoppen op grof linnen zodat ik het goed op papier kan zetten en daarna op iets fijner linnen zodat het in de pronkrol gaat passen.

Ik ben echt niet meer te stoppen!

Hier kun je meer informatie vinden over de cursus.
Voor alle andere cursussen in het nieuwe seizoen kun je daar een kijkje nemen.






16 opmerkingen:

Annelies zei

Wat jammer dat ik niet bij je in de buurt woon ! Veel succes en gezelligheid met de cursus.

Monica zei

Super mooi zijn pronkrollen, en wat leuk dat jij daar een cursus in gaat geven. Ik ben zelf nog niet zo ver om daar aan te beginnen, maar wie weet ooit... Via Riky, die nu bij ons logeert, heb ik veel leuks over jou en je winkel gehoord

josé zei

Wat gezellig zat je toch maar dichterbij.

Alle leuke dingen zijn ver weg jammer.


Heel veel succes. Lieve groetjes José

Elizabeth zei

Ik begrijp het helemaal dat je niet meer te stoppen bent!
Het lijkt me heel verslavend, in de goede zin van het woord. Het is schitterend, en ik zou graag je cursus volgen, àls ik wat meer tijd had en àls ik wat dichterbij woonde..
Dus geniet ik gewoon mee met jouw steekjes!

Groetjes, Elizabeth

Annelein zei

Volgens mij wordt het een prachtige stoplap. Heerlijk om zo bezig te zijn...

Anoniem zei

Zucht, wat mooi.

Kan bijna niet wachten om te beginnen, ben druk bezig om andere dingetjes af te borduren zodat ik in september lekker tijd voor de pronkrol heb.

Groetjes Hermien

Balsemien zei

Ik snap dat je niet meer te stoppen bent!!!

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Gelukkig, kon nog net een patroontje bestellen. Ben er reuze blij mee. Ik ben zelf ook begonnen met een pronkrol maar mis op den duur toch een beetje de fantasie. Nu krijg ik hulp van jullie en daar ben ik reuze blij mee. Verheug me er nou al op.

Groetjes

Wietske

Lida zei

Zie je dat bedoel ik nou, je woont gewoon te ver weg! Wat zou ik graag meedoen aan die rol, helaas!
Maar het ziet er al prachtig uit, dus veel plezier met de steekjes,
Lida

marga zei

Leuk hoor. Op de bee waar ik eens in de 14 dagen naar toe ga zijn ook een aantal dames met een pronkrol bezig het is op dit moment niets voor mij maar mooi worden ze wel.
Groeten
Marga

Guusje, zei

O wat ziet dit er mooi uit, zo jammer dat ik zo ver weg woon anders wist ik het wel. Ik wil binnenkort ook beginnen aan een Stoplap voor mijn eigen pronkrol.

Anoniem zei

Meid wat steek je toch veel goede energie in dit leuke en mooie project. Succes er verder mee. Groetjes Wilma

Berna zei

Het ziet er prachtig uit! Begrijp ik nou goed dat een pronkrol uit allemaal losse lapjes bestaat?

Anny zei

Wat een leuk initiatief. Ik zou het heel leuk vinden om per post mee te doen, maar om ineens E 75 op te hoesten is toch wat teveel gevraagd... zou je kunnen overwegen om per maand te laten betalen? Dat is wel een heel gedoe qua administatie... maar ja, niet iedereen is zo bemiddeld...

Willy zei

Ik zou wel terug willen verhuizen naar het Achterhoekse, dan kan ik bij jou leren stoppen. Vind het erg mooi.
Het is begrijpelijk dat je mij niet in de lijst van broddelaars hebt opgenomen, ik ben nog niet verder dan het vijfde patroon en het wordt ook nog allemaal weer uitgehaald. Binnenkort heb ik garen en begin met een nieuwe start ;)

quiltlodge gerda zei

Ooooh Joke, wanneer verhuis je nou eens naar Friesland???!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...